onsdag 4. desember 2013

Ny 240 liter klar for oppstart.

240l ved siden av 55 literen.
Som dere ser av tidligere innlegg på bloggen så startet jeg med akvarium som hobby for ca 1 år siden. Jeg gjorde en helt vanlig nybegynnerfeil og kjøpte en "nybegynner-pakke" et 55 liters akvarium med alt jeg trengte. Problemet som man ikke får vite er at det er lettere å vedlikeholde et stort akvarium enn et lite. Dessuten endte jeg opp med vannverdier som gjorde at utvalget fisk som ville trives i mitt akvarium ble veldig lite. Men, og det er et stort men, jeg har lært utrolig mye siden den gang. Spesielt om oppstart og vannverdier. Og med å kjøre en veldig streng og nøyaktig oppstart av det lille akvariet har jeg klart å skape utrolig stabile vannverdier. Det er et par måneder siden jeg sist tok en vanntest.. likevel ingen variasjon. Fiskene trives, og de 10 opprinnelige har blitt til ca 50 endlers nå.

Nytt og stort!

Nå har jeg kjøpt et brukt akvarium som er 240 liter. Det er 120 cm langt, 40 cm bredt og 50 høyt. Jeg fikk med en utvendig pumpe og masse ekstrautstyr som jeg trolig ikke kommer til å bruke likevel. Men et veldig godt kjøp. Filteret er en Tetratec EX 1200. Total kostnad 1.800,- bordet er inkludert.

Men det er nå moroa starter. Det skal planlegges og kjøpes inn. Nå venter jeg på 20 liter sand og substrat som skal i karet. I helgen skal jeg ut å lete etter steiner. Her er planen:
Akvariet deles i 3 deler, på venstre side har jeg planlagt å bygge en høyde ved å bruke steiner som "gjerde" og fylle etter med substrat og sand slik at jeg får en høyde på ca 20 cm, midt i denne høyden vil jeg ha en stor hule, pekende mot midten av akvariet. På toppen av høyden ønsker jeg gress eller en lavtvoksende plante av noe slag. På den høyre delen vil jeg fylle på med høytvoksende planter som skal skape gjemmesteder. Og i midten skal det hovedsaklig være småstein og sand + en rot som jeg har. Fisken har jeg ikke helt bestemt meg for ennå. Egentlig burde jeg velge fisk først, men jeg tror det blir lettere å skape et stabilt kar, og finne fisk som passer inn, enn å forsøke å skape et kar som skal passe til akkurat de sortene med fisk.

Følg med fremover så skal jeg legge ut bilder underveis. Sist gang kjørte jeg en fiskeløs innkjøring med salmiakk. Denne gangen skal jeg prøve å utnytte at jeg har et lite akvarium allerede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar