mandag 16. desember 2013

240 liter steg for steg


Steg for steg - nytt akvarium.
I mitt forrige akvarium hadde jeg kun rådasand - jeg har aldri følt at plantene har hatt gode forhold i 55-literen. Det ønsket jeg å gjøre noe med denne gangen og kjøpte et eget plantesubstrat som jeg har funnet ut at jeg kan legge under grus/sand. Nå kjøpte jeg ECS-substrat for å dekke bunnen med, det skal også være ganske bra, litt spesiell farge kanskje. ESC-substratet flyter også en del og egner seg bedre under grus, noe jeg fant ut ganske fort denne gangen. Tror det kan være bra og ha som underste lag sammen med plantesubstratet... men beregn gjerne noen cm med sand eller grus på toppen.Steinene samlet jeg fra naturen.

Det neste jeg gjorde var å legge inn steinene. Det ble ikke så stort som jeg hadde forestilt meg, og jeg styrte unna de største steinene jeg fant. Men selv om forhøyningen ikke ble så stor som jeg hadde planlagt/skissert så er jeg fornøyd med resultatet.

Heller i litt vann, slik at alt er like under vannflaten, før jeg planter noe nedi. Jeg skiller ut stilkene og trykker hver enkelt slik at rota når ned i plantesubstratet. Og gresset planter jeg ned på toppen av "haugen"

Så skal det ca trehundre og pil og bue antall bøtter med vann i, eller ca 24 turer til krana.

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med resultatet. Jeg har ekstremt god erfaring med fiskeløs innkjøring av akvariet ved hjelp av salmiakk. Denne gangen har jeg brukt "skit" fra mitt gamle filter. Får nytt vanntestesett i løpet av kort tid og vil da se an hva jeg gjør denne gangen.

Pumpelekkasje
Etter jeg fikk koblet opp varmekolbe og Tetratec EX1200 - det utvendige filteret oppdaget jeg at Tetratecen hadde en lekkasje. Etter mye frem og tilbake valgte jeg å rense pumpehjulet, ta ut litt av filtermassen fra ene kurven - da den trolig gjorde at de satt litt skjevt. Jeg fikk likevel en lekkasje, og valgte å la pumpa være av i natt. Nå i kveld har den stått i et par timer uten å lekke så mye som en dråpe. Men jeg har bestilt meg ny pakning og venter på den, og frem til pakningen er byttet så blir nok pumpa av på natta.

Hva nå?
Nå er jeg veldig spent på hvordan dette substratet slår ut på vannverdiene. Og når tanken er stabil og nitrifikasjonsprosessen er ferdig så blir det jaktsesong på ny fisk.


Litt av utstyret.

Med blanke ark og fargestifter...

Steg 1 Ekstra plantesubstrat under plantedelen ca 1,5 - 2 cm

Dekker resten med ECS - substratet - ca 3-5 cm, høyest bak.

Setter opp steiner, legger ned en "hule" av keramikk som jeg kjøpte.

Legger ut noen flere småsteiner som dekor

Substrat på toppen, plantesubstrat under.

Fyller på ca 0,5 - 1 cm med rådasand, blander det litt med ECS substratet enkelte steder.

Bruk en skål til å helle vannet i, så virvler du ikke opp bunne.

Gress og tre planter jeg ikke vet navnet på, det visste de<br> ikke i butikken heller, men det er akkurat noe sånt jeg vil ha.

Gress på toppen av hula.

"skogen"

Sluttresultatet... nå er det bare å vente på fisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar